سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل

 

معیار های انتخاب عسل

 



 

1- رنگ عسل:

عسل برحسب اینکه متعلق به کدام منطقه وطبعا چه گلی باشد رنگش متفاوت است. وسعت دامنه رنگهای عسل تقریبا از سفید به انواع زرد،کهربایی (نصواری) عقیق مایل به قرمز وحتی قهوه ای متغیر است همه اینها عسل های خوب وطبیعی هستند اما به خاطر رنگ شهدی که زنبور از آن تغذیه کرده است رنگشان متفاوت است پس به این باورگفته میتوانیم که عسل طبیعی تیره رنگ است غلط است عسل رقیق بد است،عسل غلیظ خوب است. این هم باورهای غلط است که باید اصلاح شود.

2-غلظت عسل:

رقیق یا غلیظ بودن عسل بستگی به 2 عامل دارد:

اولین عامل میزان آبی که درعسل؛ ودیگری درجه حرارت محیطی که عسل درآن قرار دارد.

3- پدیده شکرک زدن عسل:

پدیده شکرک زدن عسل ورابطه آن باخالص یا ناخالص بودن عسل به خاطردرصد بالای مواد قندی ( 82 % موادقندی و 18 % آب) که دارد درواقع یک ماده جامد است که تحت شرایط  خاص به صورت مایع قرار دارد به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب فراهم شود این تغییر فیزیکی پدیدار میشود. وهمچنین وجود آنزیمها، دانه های گرده، ذرات موم، سرما، رطوبت، درسرعت شکرک زدن عسل مؤثر است. به هرحال باید دانست که دردنیا عسلی نیست که دیر یا زود براثرماندن سفت نشود این تغییر حالب بدون اینکه تاثیری درکیفیت عسل داشته باشد پدید می آید ضمنا دربسیاری ازکشورها ترجیخ میدهند که عسل شکرک زده مصرف نمایند شکرک عسل دلیلی برتقلبی یا طبیعی بودن آن نیست وهمه عسل های خالص دیر یا زود شکرک میزنند. درهرحال باتوجه به این که تشخیص خلوص عسل به آسان ممکن نیست حتما باید عسل را درآزمایشگاه معتبرآزمایش نمود وعسل خوب باید از منشآ گل بوده هیچگونه افزونی به آن اضافه نشده باشد.

رنگ عسل

رنگ انواع عسل

عسل زنبورعسل


رنگ چند نمونه عسل مختلف و کاربرد انها

 

نام گیاه                              رنگ عسل                                                     کاربرد انها


آویشن                               قرمز                          ضد (سرفه. زخم معده. خستگی.ضعف و بی حالی)

 

اکلیل کوهی                        کهربایی روشن             ضد(سرفه.نارسایی کبد.خستگی.دوران نقاهت.ورم معده.سنگ صفرا.گاز شکم .ضعف و بی حالی)

                                                                                                     (عسل درجه یک)

 

شبدر                              بیرنگ وروشن               تلاشهای فیزیکی شدیدو طولانی (بهترین نوع عسل)

 

اسطو خودروس                زرین                            ضد(سر درد. میگرن. بیخوابی. ناراحتیهای مجاری تنفسی.انگلهای روده ای و تب) (عسل درجه یک)

 

بلوط                              تیره                             جلوگیری از (واریس.ضعف وبی حالی.کم خونی .ناراحتی های گردش خون) "عسل درجه دو"

 

مریم گلی                         کهربایی روشن یا تیره      جلوگیری از (افسردگی .فشار خون. کم خونی.ضعف و بی حالی)

                                     زرین 

                                    

زیرفون                         سبز متمایل به                ضد (بیخوابی واعصاب. سرما خوردگی .شیرین کردن جوشانده ها وارام بخش قلب (بهترین وبا ا

                                   به زرد کمرنگ                             با ارزشترین عسل)

 

اقاقیا                             ابگون زلال                  ورم های لوله گوارشی. شیرین کردن شیر کودک .ضد دیابت    

 

گندم سیاه                      زرد تیره یا قهوه ای        بارداری. شیر دادن.کمبود مواد معدنی وبیماریهای عروقی

                                   تیره   

 

تمشک                        وحشی-زلال                    برونشیت.گلو درد. ورم گلو. حلق وحنجره

                                 کشت شده- سفید رنگ

 

 

آفتابگردان                   زرد طلایی                  وجود مقدار بیش از حد کلسترول

 

اوکالیپتوس                 تیره                              انگلهای روده .سیاه سرفه.عفونتهای معده. برونشیت   (عسل کمیاب)

 

گون                         زرد                             التهاب مثانه. ورم پروستات .رماتیسم. سنگهای ادراری

 

مرکبات                     زرد رنگ                     حالت عصبی.بی خوابی .میگرن. طپش قلب 

 

 

 

 





رنگ عسل

عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است.دامنه طیف رنگ های عسل از سفید به انواع زرد(زرد نارنجی. زرد مایلبه سبز طلایی). کهربایی. عقیقی مایل به قرمز وحتی قهوه ای متغیر است.عسل اقاقیا به رنگ سفیدی می زند. عسل بهار نارنج زرد طلایی است. عسل جنگلهای مازندران زرد مایل به سبز. عسل اویشن عقیقی قرمز. عسل کاج جنگلهای اروپا متمایل به قهو های می باشد. همه این ها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبوداران از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است.پس این باور غلط است که عسل خوب رنگ تیره دارد.

رنگ .بو. و طعم عسل تا حدودی به هم مربوط هستند در حالی که می توان رنگ عسل را به طور علمی و دقیق اندازه گیری کرد. بو و طعم آن قضاوتی نظری است ولی به هر حال از نظر مصرف کننده خصوصیات مهمی می باشند. بسیاری از طعم های عسل که در یک منطقه جالب و خوب تلقی می شود در منطقه دیگر ناپسند است. عسل گندم سیاه و زیرفون ممکن است در یک منطقه بیشترین قیمت را داشته باشد اما در منطقه دیگر بازاری نداشته باشد. عسلی که ممکن است تصور شود مردم آن را نمی پسندند برای مصرف زنبور عسل نگهداری می شود.

 

 

عقاید و باورهای نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل و طرز تشخیص آنها از یکدیگر عده ای عقیده دارند عسل وقتی که متبلور. کدور وته نشین گردد تقلبی است وعسل سالم طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند و وقتی که عسل خریداری شده پس از مدتی کدر و ته نشین (شکرکزده) شده.ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند. این هم از نظریه ها و عقاید غلطی است که در کشور ما رایج است.

                                      

 

مصرف کننده ایرانی به ویزه تهرانی ها عسل خوب . خالص وطبیعی را عسلی می دانند که رنگش کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد.سفت بوده واصطلا حا کش بیایید.اگر 24ساعت در یخچال گذاشته شود (شکرک) نزند. اگر قاشقی از ان برداشته شود قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود. عده ای هم تکنیک های خاصی را برای شناسایی توصیه می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل .ریختن چند قطره روی روزنامه و...... هیچ کدام از این عقاید. نظریات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن ان نداشته و ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه به طور کلی مردود است.

لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و مصنوعی به کمک انگشت. قاشق و یا مزه و .........غیر ممکن بوده و فقط به عهده ازمایشگاه می باشد.

 

 

ملاک انتخاب عسل خوب چیست؟

آقای دکتر اسفندیار رشید زاده عسل شناس و زنبور دار نمونه کشورمان در این باره می نویسد: برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل و جود ندار.آن هم استفاده از ابزارهایی است که خداوند در اختیارش گذاشته است با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می کند .با بینی اش ان را بو می کند . با زبانش ان را مزه مزه می کند اگر مجموعه باب طبعش بود. اگر عسل به خصوص عطر و طعم گل ها را داشت این عسل . عسل واقعی(طبیعی) است و ارزش دارد که بهای ان را در حد معقول بپردازد.